Have Faith in Allah.

These days, many marry for the wrong reasons. Some for money, some for power, some for love – or maybe lust? We decide on marriage based on JUST emotions & feelings – but who are we really? Imperfect human beings.

I always believe that yes – we must trust our feelings – but we must also never forget to seek for Allah’s guidance because HE knows what’s best for us. We always forget that, don’t we? We always forget the power of Allah. Always pray for the best for ourselves. InsyaAllah we will fall in love with THE one.

And when in doubt, in uncertainty, you may do solat istikharah:

Solat Istikharah

Seseorang yang menghadapi sesuatu soal yang bersifat mudah, sedang ia sendiri masih ragu-ragu mana sebaiknya dilakukan, maka di sunatkan mengerjakan solat yang bukan termasuk wajib.
Solat itu boleh saja di waktu mengerjakan sunat Rawatib atau Tahiyatul-masjid dan boleh pula di waktu malam atau pun siang, sedang bacaan sehabis Al-Fatihah dapat dipilih sekehendaknya. Setelah selesai solat sunat, bacalah doa ini:


"Ya Allah, saya memohonkan pilihan menurut pengetahuanMu dan memohonkan penetapan dengan kesuasaanMu juga saya memohonkan kurniaMu yang besar, sebab sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui dan saya tidak mengetahui apa-apa. Engkau Maha Mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah, jikalau di dalam ilmuMu bahawa …………. baik untukku dalam agamaku, kehidupanku serta akibat urusanku, maka takdirkanlah untukku dan mudahkanlah serta berikanlah berkah kepadaku di dalamnya. Sebaliknya jikala di dalam ilmumu bahawa urusan ini buruk untukku, dalam agamaku, kehidupan serta akibat urusanku, maka jauhkanlah hal itu daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya serta takdirkanlah untukku yang baik-baik saja dimana saja adanya, kemudian puaskanlah hatiku dengan takdirMu itu."

Many are worried of losing the one you’re currently in love with, but not to worry: if he’s not the right one for you , insyaAllah he will be brought far away from you, your feelings for him might slowly fade away too. If he’s the right one for you, you will feel it. You will be satisfied and sure of your decision. If still in doubt, do this solat every other day, until you’ve found the answer. God will guide your through your instincts and feelings - naluri dan perasaan. You will feel very calm with the guidance, insyaAllah.

Always put your faith in Allah – redha dengan ketentuanNya. Because like I said, HE knows best. Jodoh itu di tangan Tuhan :)

You Might Also Like

1 comments

  1. yes, marriage is faith, is all about ketentuan Allah. Of course we have dream husband or dream wife, perfect husband, perfect wife...but believe me kalau Allah kata itu bukan jodoh anda, bercinta berpuluh tahunpun you will never marry him/her. Tapi kalau Allah kata jodoh you dah sampai, even you meet somebody for just a secondpun boleh. Sembahyang istikharah, yes itu yang sebaiknya, tapi jangan tunggu the sign sebab tandanya bila hati you terbuka untuk berkahwin dengan seseorang. Namun, usaha untuk yang mencari yang terbaik adalah perlu sebab apa sahaja yang kita lakukan mesti datang dengan usaha dan niat yang ikhlas.

    ReplyDelete